Succes-iværksætter deler ud af guldet

logo(1)_7wDP251320462hKim Bloch Grouleff har inden for 17 år startet og solgt tre succesfulde e-virksomheder med millionfortjeneste. Nu deler han ud af sin viden som erhvervsrådgiver i sin egen konsulentvirksomhed Aurum.dk og som motivator og rådgiver på Amino Virksomhedsbørs.

”Jeg vil gerne klone min egen succes til andre virksomheder. Der er masser af kloge rådgivere med mange meninger, men jeg har hands-on erfaring med at trimme og optimere virksomheder og sikre en indbringende exit-strategi eller fortsat drift, både i opgangstider og mens finanskrisen har raset,” fortæller Kim Bloch Grouleff om baggrunden for sit nyeste initiativ.

Markante navne blandt kunderne
Blandt kunderne er markante personligheder som Victor Feddersen, kendt fra Guld-Fireren, og it-manden Erik Damgaard, der tjente milliarder på salget af Navision. Begge har henvendt sig til Aurum.dk for at få assistance til deres online markedsføring. Victor Feddersen sælger blandt andet foredrag om vindermentalitet, og Erik Damgaard skal have sit nyeste globale it-koncept udbredt på adskillige sprog.

Aurum er det latinske ord for guld, og det er netop det, Kim Bloch Grouleff ønsker for sine kunder: ”Vores ydelser skal skabe ’guld’ – altså merværdi til vores kunder – ved at gøre tingene smartere, hurtigere, billigere og bedre.”

Fem forretningsområder med succes
Kim Grouleff og Aurum.dk beskæftiger sig først og fremmest med rådgivning om webshops, online-markedsføring og salg af virksomheder, samt start-ups og optimering af virksomheder.
”Det er de fem områder, hvor jeg især har bevist mine evner og fået succes. Udover mine egne virksomheder, har jeg sammen med mine samarbejdspartnere hjulpet over 300 virksomheder nationalt og internationalt”

”Senest har jeg hjulpet en webshop til en vækst på 1500 % på to år. Virksomheden har også en detailforretning, og i alt vækstede den samlede virksomhed fra 7,5 til 17 millioner i omsætning på 2 år, vel at mærke med samme dækningsgrad. Det krævede ikke voldsomme investeringer, men var et spørgsmål om at optimere og udvikle alle led i værdikæden,” siger Kim Bloch Grouleff.

Enkel vej til mangedobling af bundlinje
Et af de led, der ifølge Kim Bloch Grouleff trænger til optimering i mange webshops, er AdWord-kampagner og konverteringsraten, det vil sige hvor stor en del af de besøgende der bliver til kunder. Ved enkle ændringer kan man mangedoble både omsætning og bundlinje.
De fleste virksomheder bruger ifølge Kim Bloch Grouleff store summer forkert på SEO og AdWord-kampagner, ligesom mange websider har fejl og ikke er intuitive nok.

”Det skræmmer kunden væk, inden de overhovedet får chancen for at lægge penge i kassen. Det er dårligt for bundlinjen og faktisk også for din placering i søgeresultatet på Google. Der er simpelthen et kæmpe urealiseret bundlinjepotentiale i mange virksomheder,” siger Kim Bloch Grouleff.

Hav altid øje for bundlinjen
Bundlinjen er et af de ord, han anvender ofte. Hvad enten det drejer sig om optimering af forretningen eller at klargøre en virksomhed til salg.

”Der er altid knapper man kan dreje på, hvis bare man har øje for bundlinjen. Du laver den bedste exitstrategi, hvis du kan præsentere potentielle købere for vækst over en årrække i virksomhedens bundlinje. Kan du ikke det, er der stadig muligheder for succes, for så kan vi hjælpe dig med at synliggøre uforløste potentialer,” forklarer Kim Bloch Grouleff.

”Dit arbejde med startup er at tage det tunge slid og risikoen i de første år, så køberen kan overtage en profitabel forretning, der har bevist sit værd. Det skal du synliggøre, når du klargør din virksomhed til salg,” understreger erhvervsrådgiveren.

Motivator for iværksættere
Netop erfaringen med at sælge virksomheder har ført til, at iværksætterportalen Amino har bedt Kim Bloch Grouleff om at være motivator og rådgiver på deres virksomhedsbørs med ca. 100.000 månedlige læsere.

”Det er jeg rigtig stolt over. Det er en anerkendelse af, at andre også har set mine resultater og gerne vil høre på mine råd og erfaringer. Jeg håber virkelig, at jeg kan gøre en forskel for andre iværksættere og etablerede virksomheder” siger Kim Bloch Grouleff.

Siger kun ja, hvis han kan gøre en forskel
Aurum.dk tilbyder sine ydelser til både små og store virksomheder. Det væsentligste kriterium for et samarbejde med Kim Bloch Grouleff er, om han kan gøre en forskel med samarbejdet.

”Groft sagt, gider jeg ikke arbejde med en virksomhed, hvor jeg ikke kan gøre en afgørende forskel. Jeg er privat heldigvis i en økonomisk situation, hvor jeg kan tillade mig at være kræsen. Vores opgave er at skabe guld til vores kunder, uanset om deres virksomhed skal sælges eller drives videre. Hvis ikke vi tror på, at vi kan gøre en forskel og tjene penge til kunden, vil vi hellere takke nej,” siger Kim Bloch Grouleff, med den ærlige og passionerede indstilling han gerne vil kendes for.

”Jeg er både som erhvervsmand og privatperson meget handlekraftig, direkte og ligetil, og jeg har altid haft et stort drive, hvad enten det drejer sig om at drive virksomhed, dyrke motorsport og ekstremsport eller i frivillig velgørenhed,” fortæller Kim Bloch Grouleff, der blandt andet har gennemført verdens hårdeste skiløb, Arctic Circle Race to gange, og arbejder for at støtte børn med livstruende sygdomme i ønskefonden Make-A-Wish.