CONVERSE TABTE SAG MOD LILLE IMPORTØR

Selvom skogiganten Converse kun havde en tynd sag og ingen beviser, lykkedes det i mere end et år den multinationale virksomhed, der er ejet af Nike, at trække en lille dansk parallelimportør rundt i en retssag med en uberettiget anklage om salg af falske mærkevarer.

I sidste uge modtog Peter Iranzad fra handelshuset +brands aps en ubetinget frifindelse fra Sø- og Handelsretten. Converse kunne ikke godtgøre, at 8 par angiveligt falske sko indkøbt hos COOP-butikker i Sverige stammede fra +brands aps.

– Selvfølgelig kunne de ikke det, for det var ikke de sko, vi havde solgt til COOP. Converse gennemførte testkøbet i 2013. Vi havde leveret sko til COOP helt tilbage i 2011. De sko, som Converse havde købt, var produceret i 2012. Det var en fuldstændig tynd sag, de kom med, forklarer Peter Iranzad.

Så skulle man tro, at den sag var hurtig afgjort. Men Converse ”dængede modpartens advokat til i papirer”, som Peter Iranzad udtrykker det.

– Hver gang vi gav et svar, kom der ti sider og hundrede bilag tilbage. De fleste af dem helt uden relevans for sagen. Men det tager tid at komme igennem dem. Sagsakterne fylder over 400 sider. Vi er et lille firma på tre medarbejdere, og vores advokatregninger på denne sag er blevet særdeles høje, siger Peter Iranzad.
I et brev til sine kunder har Peter Iranzad forklaret, at +brands aps har oplevet Converse som værende særdeles agressive, manipulerende samt intimiderende i hele processen. Men hvorfor bruger en stor virksomhed så mange ressourcer på en åbenlys håbløs sag?

– Det har også undret os, og det kan kun blive til gætterier fra min side. Vi ved, at de store multinationale selskaber ikke bryder sig om parallelimport af deres varer, men derfor bør man ikke uberettiget anklage os for salg af falske mærkevarer. Vi importerer kun ægte mærkevarer udenom deres agentsystem, men vi ser ofte sager i medierne om, at butikskæderne er ’blevet taget’ i at sælge falske varer. Vores sag viser, at det ikke nødvendigvis er sandt, siger Peter Iranzad.

En sag som denne kunne nemt have kvalt +brands aps. Selvom Converse er blevet dømt til at betale +brands aps 75.000 kroner i sagsomkostninger, dækker det slet ikke udgiften til advokaten eller den tid, virksomheden har brugt på sagen. Eller de bekymringer, Peter Iranzad og hans medarbejdere har haft undervejs.

– Hvad nytter det, at man ved man ikke har gjort noget galt, når den store modstander har oceaner af tid og næsten ubegrænsede midler. Men jeg er glad for, at Sø- og Handelsretten var så klar i mælet i deres tilkendegivelse, og vi nu kan komme videre med at koncentrere os om vores forretning, slutter Peter Iranzad.